22 Mart 2015

1 Eylül 1983 Güney Kore Yolcu Uçağının Düşürülmesi

herhangi bir sovyet uçağı gece vakti müttefik hava sahasına haber vermeksizin girip, hava/kara sınırı boyunca ilerlemeye kalkarsa başına gelecek olan şeyin sovyetler birliği hava sahasında yaşanmasıdır.

söz konusu uçak her uçak kazasında olduğu gibi birden fazla sebebin birleşmesi ile düşmüştür/düşürülmüştür:

- alaska'dan kalkan uçağın sovyet hava sahasına girmeden güney kore'ye ulaşması için uçuş bilgisayarına daha önceden belirlenmiş noktaların girilmesi gerekmektedir. bu şekilde uçak büyük okyanus üzerine doğrudan bir çizgi yerine yay rotası takip ederek sovyet hava sahasını ihlal etmeden son noktasına uçuş bilgisayarı aracılığı ile ulaştırılır. uçağın pilotları bu koordinatları doğru girmelerine karşın uçuş bilgisayarını bu noktaları takip edecek şekilde ayarlayacak son kontrolü açmayı unuturlar. durum böyle olunca uçuş bilgisayarı kalkış noktası ile varış noktası arasında düz bir çizgi çeker ki bu çizgi sovyetler birliği'nin bırak karasularını, topraklarını bile ihlal etmektedir. soğuk savaş sırasında her iki kampın uçakları birbirinin havasahasına izin almadan giremiyordu.


- uçağın pilotları büyük okyanus üzerinde ilerlerken herhangi bir sivil müttefik radarının kapsama alanı dışındaydılar. bu sırada tokyo'daki kuleye önceden planlanmış uçuş rotalarına göre nerede olduklarını bildirdiler; o sırada o rotanın epeyce dışındaydılar.

- abd o dönemde sovyetler birliği'nin füze denemelerine karşı tetikteydi ve bu denemeleri gözlemlemek için askeri istihbarat/savaş uçakları ile sovyet hava sahasını düzenli ve gizli bir şekilde ihlal ediyordu. sovyetler birliği de bunu bildiğinden o bölgedeki denetimi fazlasıyla sıkılaştırmıştır. üstelik o gece sovyetler bölgeye 4 motorlu bir abd keşif/gözlem uçağının geleceğinden haberdardır; şansa bak ki 4 motorlu boeing 747 ile abd keşif uçağı aynı zamanda aynı bölgeye girerler.



- korean air lines flight 007 uçuş sırasında aynı şirketin aynı rotada kendisinden 1 saat kadar gerideki bir başka uçuşla telsiz "muhabbeti" yapar. konuşma sırasında geride olan uçak 007'ye rüzgar durumu ve yönü ile ilgili bilgi de verir; 007'nin kaptan pilotu kendisine verilen rüzgar yönünün kendisinin içinde bulunduğu ile tam olarak ters yönde olduğunu farketmesine ve aynı rota üzerinde böyle bir şeyin gerçekleşmesinin epeyce zor olduğunu bilmesine karşın olaya uyanamaz.

- uçağın diğer uçak ve kulelerle olan telsiz iletişimi sovyetler tarafından dinlenmektedir ama soğuk savaş'ın yeniden zirve yaptığı dönemde bu konuşmaların doğallığı yadsınır.

- uçak ilk hava sahası ihlalini kamçatka üzerinde gerçekleştirince sovyetler uçağı takip etmeleri için avcılarını yollarlar ama onlar yetişinceye kadar uçak sovyet hava sahasından çıkıp uluslararası hava sahasına girmiştir. günümüzde ege üzerinde bile bir hava sahasından çıkıp diğerine girmenin askeri uçak ekme yöntemlerinden biri olduğu düşünülürse sovyetler'in niçin iyice kıllandığı anlaşılacaktır; hele ki bölgede bir abd casus uçağının varlığından haberdarken. uçak sahalin adası üzerinde tekrar tespit edilince sovyetler bu defa uluslararası hava sahasına girmeden yakalamak için olaya fazlasıyla odaklanır.

- sovyet su-15'i b747'yi yakalayınca uçağın sivil renklerle boyandığını ve kuyruk/kanat uçlarındaki ışıklandırmaları farkeder. ama bunların yakalanınca uluslararası hava sahasına çıkmak için zaman kazanma kamuflajı olduğundan şüphelenir; bölgede olduğu bilinen casus boeing rc-135 de, sivil boeing 747 de 4 motorlu idi. sovyet pilotu kendisine sorulmadığından merkeze uçağın şekli hakkında bilgilendirmede bulunmaz.

- su-15 uyarı ateşi açar ama uyarı ateşinde kullanılması gereken boyalı fişeklerden o su-15'te yoktur. zaten takipten ziyade it dalaşına geldiğinde çatışmada kendisine dezavantaj sağlayabilecek boyalı fişekleri bulundurmaması şaşırılacak şey değil... ayrıca uyarı ateşinin yapıldığı sırada kaptan pilot yolculara kahvaltı saati bilgilendirmesi yapmaktadır; atış seslerini duyamamış olması muhtemeldir.

- yıllar sonra su-15'in pilotu kendisi ile yapılan röportajda b747'nin kokpit görüş mesafesine kadar yaklaşıp paralel uçuş yaptığını söyler. gece uçuşunda ışıklandırılmamış askeri uçağı görmek pek kolay bir şey değildir.

- b747 vurulmadan kısa süre önce tokyo'daki kuleden aldığı izinle yakıt tasarrufu için daha yüksek irtifaya tırmanmaya başlar. bu aynı zamanda tırmanış esnasında uçağın paralel seyir hızında hızlı bir düşüş anlamına gelmektedir. sovyet pilotu o anda uçağın kendini ekmeye çalıştığına, stall'a zorladığına ve hatta daha da kötüsü önüne alıp vurmaya çalıştığına kanaat getirir. merkezden yöntem belirtmeksizin "yok et" emri gelince de uyarı atışları esnasına epeyce mermi harcadığını farkeder. üstelik uçak tekrar uluslararası hava sahasına çıkmak üzeredir. bunun üzerine sert bir dönüş yapar, "sen kaşındın" deyip afterburner'ı kökleyerek b747'nin 2000 metre kadar altına iner, roketleri açar, burnu sertçe yukarı kaldırıp uçağa kitlenir ve bum...